AVT-chiptuning
Menu
~Chiptuning ~ECO tuning ~Diagnose

More Power Improved Driveability

Diesel Roetfilter [DPF] Verwijderen

Minder onderhoudskosten en een lager brandstofverbruik? Laat het roetfilter verwijderen!

Hebt u ook problemen met het roetfilter [DPF] van uw auto? Wordt u geconfronteerd met hoge reparatiekosten? Wilt u ook het roetfilter [DPF] verwijderen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij kunnen de software in het Electronic Control Unit (ECU) aanpassen, zodat het roetfilter [DPF] uit het voertuig verwijderd wordt zonder dat er foutmeldingen ontstaan.

Roetfilter [DPF] Werking

Vrijwel alle turbo motoren vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter [DPF], ook wel Diesel Particulate Filter (DPF) genoemd. Een DPF houdt roetdeeltjes tegen waardoor het milieu wordt gespaard.

De deeltjes die worden opgevangen, afhankelijk van het soort filter, worden ongeveer elke 1.000 km verbrand. Dan start het motormanagement het actieve regeneratieproces. Om het fijnstof te verbranden, zijn er enkele minuten temperaturen nodig van zo’n 600 à 750 graden Celsius. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor extra brandstof tijdens de uitslagslag te injecteren. Regeneren van het roetfilter [DPF] kost dus altijd brandstof. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperatuur flink stijgen. Deze procedure duurt 5 tot 10 minuten.

Naast actieve regeneratie is er ook passieve regeneratie. Dit vindt plaats tijdens lange ritten. De temperatuur van uitlaatgassen loopt tijdens lange ritten op richting 350 tot 500 graden Celsius en aangezien het roetfilter [DPF] dichtbij de motor zit, wordt de temperatuur hoog genoeg om de opgevangen roetdeeltjes langzaam maar zeker te verbranden.

 

Nadelen van een roetfilter [DPF]

  • Het probleem bij korte afstanden is dubbel
  • De motor komt bijna niet op bedrijfstemperatuur, waardoor de verbranding van brandstof niet optimaal is en de uitstoot van roetdeeltjes groter wordt. Hierdoor zal het roetfilter [DPF] sneller verzadigd raken.
  • Doordat de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt, zal het roetfilter [DPF] die in de uitlaat zit een te lage temperatuur bereiken om de regeneratie te kunnen opstarten. Het gevolg is dat het roetfilter [DPF] verstopt raakt, waardoor het motorvermogen zal afnemen, en de computer een foutmelding geeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kan met een geforceerde regeneratie het roetfilter [DPF] leegmaken. Bij herhaling en te laat  ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van het  roetfilter [DPF]. En de levensduur van het  roetfilter [DPF] wordt hierdoor verkort!
  • Ook zorgt een roetfilter [DPF] voor een Hoger brandstofverbruik!!!
  • Het regeneratieproces kost aanzienlijk veel brandstof.

De voordelen van het verwijderen van het roetfilter [DPF].

  • Lagere onderhoudskosten. (geen storingen en of vervanging van het  roetfilter[DPF] meer)
  • Lager brandstofverbruik. 1 a 2 L op 100km!
  • Vermogen doordat de turbo eerder zijn druk op kan bouwen en minder tegendruk geeft. (kan oplopen tot wel 30Nm)
  • Langere levensduur van de motor en turbo.

 

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor uw auto? Laat het ons weten via het contactformulier.